דף הבית / קריירה / כיצד מגדירים מטרות ויעדים בארגון?
מטרות בארגון

כיצד מגדירים מטרות ויעדים בארגון?

הצלחה היא המטרה המרכזית של כל בעל עסק, היא טומנת סט של יעדים ומטרות, אשר מתייחסים לכל ההיבטים התפעוליים והניהוליים של העסק לרבות: תפעול מערכי שירות, פעולות שיווק ומכירה, תכניות העשרה והכשרה של עובדים, ניהול עסקי תקין של חשבונאות העסק והיקף ההוצאות מול הרווחים. כיצד תגידו מטרות ויעדים בארגון? מדריך מקוצר לעסקים.

העיקרון הראשון:  הגדרת מטרות מאוזנות וברות השגה

אחד האתגרים המרכזיים בהגדרת מטרות ויעדים בארגון היא בהבנת הפער בין פוטנציאל הגדילה למצב הנוכחי, כלומר להיקף העובדים ויכולתם הקיימת, יכולת הייצור, הקיבולת והתקציב. הבעיה הזאת מודגשת יותר, כאשר מעוניינים "לחלום רחוק" ולהגדיר מטרות ארוכות טווח גם לחמש שנים ואף עשור קדימה.
אחת הדרכים להתגבר על אתגר זה היא על ידי הגדרת מטרות ויעדים מאוזנים, אשר לוקחים בחשבון צמיחה שנתית, ויצירת מערכי גיבוי לטובת הבטחת צמיחה זו.

איך ניתן להבטיח יצירה של מטרות מאוזנות?

בכדי להבטיח זאת יש להתייחס לגורמים הבאים: מטרות מאוזנות המבוססות על היכרות אמתית עם העסק, התייחסות לזמני עבודה הגיוניים, ימי חופשה, קיבולת עבודה של בעלי תפקיד וקיבולת עבודה של מכונות. כמו כן, יש לקחת בחשבון זמני תיקון והשבתה וכן שחיקה ופחת. השאירו מרווח ביטחון של 20% מהקיבולת המקסימלית כדי להבטיח עמידה מאוזנת ביעדים, כך תשיגו תחושה של הצלחה ועמידה בקצב, שהיא לא פחות חשובה מההבנה, שהעסק נמצא על הדרך הנכונה.

העיקרון השני: הורידו את התכנית ל"ציר הזמן" ובמילים אחרות, הגדירו זמנים

כשבעל עסק מעוניין להגדיר יעדים ומטרות, נראה כי במבט ראשון, מדובר על נושא אמורפי שאמור להתרחש באופן מתמשך או בנקודה מסוימת בעתיד. אך כמו כל דבר, גם את העסק צריך להכניס "למסגרת" והדרך הנכונה לעשות זאת, היא על ידי נעיצת המטרות והיעדים בציר הזמן. לדוגמה:  להכנסות בהיקף X תוך מספר חודשים, מתן שירות למספר X של לקוחות בטווח של שנה ועוד. לעיתים, בעלי עסקים מפחדים להתחייב, אולי בשל החשש שהם יתאכזבו אם לא ישיגו את המטרה. אך מניסיון עתיר שנים, נראה כי דווקא הצבת המטרות והיעדים בציר הזמן, היא זאת שמדרבנת אותם לעשייה ממוקדת ומניבה ומאפשרת להם לנתב את האנרגיה שלהם להצמחת העסק.

העיקרון השלישי: הפרדה בין יעדים כמותיים ויעדים איכותיים.

יעדים כמותיים הם יעדים מדידים, כפי שנכתב בעיקרון השני: הגעה ל X הכנסות תוך מספר שנים, גיוס של X עובדים, מתן שירות ל X לקוחות ועוד. כל אלה מאפשרים לנתב את העסק לקיבולת מסוימת שאליה הוא נדרש להתאים משאבים.
יעדים איכותיים הם יעדים אשר תורמים למיצוב של העסק ולבידול שלו בזירה העסקית. דוגמאות ליעדים איכותיים יכולים לעסוק בשיתופי פעולה עסקיים לצורך מתן שירות מקיף יותר, הכשרה של עובדים, שיפור ההרגשה וחוות הדעת של הלקוחות על העסק וכדומה. יש לתת מקום לשני סוגי יעדים אלו על מנת להבטיח את איתנותו של העסק לטווח הארוך.

העיקרון הרביעי: הפרדה בין יעדים לטווח הקצר ויעדים לטווח הארוך

ההפרדה בין מטרות ויעדים לטווח הקצר ולטווח הארוך מסייעת לפרוט את החלום, החזון והמטרה המרכזית של העסק באמצעות פעולות קטנות יום יומיות שלאט לאט ישלימו את הפאזל ויבנו את התמונה השלמה. הגדרת יעדים לגיוס לקוחות חדשים, פריסה של הכשרת העובדים על פני תכנית שנתית, חידוש מלאי המכונות גם הוא באופן מדורג. כך שאתם מבטיחים את רמת השירות ויכולת הייצור באופן מתמשך.

עיקרון הקאיזן ממחיש זאת היטב.
הקאיזן, היא שיטת ניהול יפנית אשר משמעותה היא "שיפור מתמיד" שיטת ניהול עסקי זו דוגלת בצעדים קטנים להשגת מטרה אחת או מטרות גדולות. אנו ממליצים לקחת כל יעד ומטרה ולפרוט אותם לצעדים הקטנים שיקדמו אתכם אליהם.

לדוגמה: היעד, הגעה להכנסות של 100,000 ₪ בחודש.
יעדי משנה בתחום הנהלת חשבונות:  ניהול עסקי נכון של מערך ההוצאות ודיווח שוטף על ההוצאות.
יעדי משנה בתחום השיווק: הקצאה של 30 שעות בשבוע לביצוע שיווק אורגני.
יעדי משנה בתחום הפרסום: הקצאה של 3,000 ₪ לטובת קידום בגוגל וברשתות החברתיות.
יעדי משנה בתחום המכירות: חזרה לכל הלידים היומיים וביצוע מעקב  עד יומיים ועוד.

ככל שהיעדים שלכם יהיו ממוקדים וברורים יותר, כך תדעו לאן פונה העסק שלכם ומה נדרש מכם לעשות הלכה למעשה, על מנת להביא אותו למקום בו הוא צריך להיות מבחינתכם.

אודות מנהל

בדוק גם

עלויות של עסק

עלויות של עסק

כל עסק הן בתחילת דרכו והן כעסק קיים בן אם עסק קטן ובין אם גדול ...