דף הבית / בריאות / קריש דם ברגל

קריש דם ברגל

קריש דם ברגל – מה זה אומר וכיצד מטפלים בזה

לא מעט אנשים מוצאים את עצמם מתמודדים עם מצב של תסחיף ראייתי. אף על פי שהעניין לא עולה הרבה לכותרות ולא זוכה לתהודה גדולה, הרי שעל פי הנתונים, מדי יום נפטרים לפחות ארבע אנשים בממוצע מתסחיף שכזה. מדי שנה, קרוב ל-45 אלף איש מתמודדים עם תופעה כזו, מרביתם כלל לא יודעים שיש להם את זה.

לא פעם תסחיף ראייתי, מתחיל מדבר קטן ופשוט אשר מוכר לכולנו. מדובר על קריש דם ברגל. מדובר בתופעה ידועה, במסגרתה הדם אשר זורם ממקומות שונים בגוף אל הלב, נתקע במקומות מסוימים ויוצר קריש דם אשר עלול להיסחף עם הזרם אל מקומות שונים בגוף, למשל אל הריאות, כך בדיוק נוצר תסחיף ראייתי.

זו הסיבה שאף על פי שמדובר בסך הכל במצב של קריש דם ברגל, ברגע שמגלים אותו, ברגע שמאבחנים אותו, יש לפנות מהר לטיפול רפואי, על מנת למנוע מצב של החמרה, כזו שעלולה להוביל לכדי תסחיף, אשר כאמור, בסופו של דבר, עלול גם להוביל למוות.

מדוע אנשים מתמודדים עם קרישי דם

על פי הנחות שונות אשר התגלו כבר במאה ה-19 לערך, הרי שקרישי דם מופיעה כתוצאה מירידה בזרימת הדם ונזק אשר נגרם לכלי הדם. במקביל לכך יש גם עליה בקרישיות הדם. על מנת לאבחן מצבים שכאלה, יש לעבור בדיקות, בין היתר בדיקות קרישות דם שבוחנת מה המדדים של כלי הדם בנקודה זו.

ישנן קבוצות שונות אשר מושפעות יותר מתופעה זו ונמצאות בסיכון הרבה יותר גבוה מקבוצות אחרות. כך למשל, אנשים שחולים בסרטן, מערכות דלקתיות, אנשים שעברו אירועי מוח, אנשים שיש להם תסמונות נפרוטיות, וכמו כן מצבים כמו עישון יתר, השמנה, טיסות מרובות, נטילת תרופות ועוד.

לא במקרה ציינו טיסות והשמנת יתר. מחקרים מראים, שאחת התופעות העיקריות להופעת קריש דם ברגל זו ישיבה ממושכת וחוסר פעילות גופנית. לכן גם מצבים של אשפוז ממושך, גבס באזור הרגליים, ניתוחים אורתופדיים שמגבילים את התנועה בגוף, עלולים להוביל בסופו של דבר למצב של קריש דם.

כיצד מטפלים במצב שכזה?

ברמת העיקרון, אחרי שמבצעים אבחונים שונים, בין היתר באמצעות בדיקות חלבונים בדם, אפשר להחליט האם אכן מדובר בקריש דם או בתופעה אחרת. כמו כן, נהוג לבצע בדיקות אולטראסאונד על אותם ורידים בשביל לראות מה המצב שם.

אחרי כל הבדיקות, אשר מבצעים טיפולים שונים, בין היתר באמצעות תרופות שונות שתפקידן לפרק את קריש הדם וכן באמצעות זריקות שמותאמות לכך. במקרה ומדובר בתופעות חומרות יותר, אז יש לבצע כבר הליך אחר, פולשני יותר.

לפני סיום חשוב להבהיר, כפי שציינו, מאחר והתהליך עלול להוביל לכדי תסחיף ראייתי, אז רצוי מאוד לא לחכות עם זה ומיד שמגלים אבחנה לטפל בעניין.

 

אודות מנהל

בדוק גם

מוהלים לברית מילה

חיפוש מוהלים לברית מילה – בלחיצת כפתור אחת

באופן כמעט מסורתי, החיפוש אחר מוהלים לביצוע טקס ברית המילה, מאז ומעולם נשמר בתוך הקהילות ...