דף הבית / פיננסי / ניר גלילי מסביר על ניהול תקציב בארגון

ניר גלילי מסביר על ניהול תקציב בארגון

ניהול מושכל של התקציב הוא נדבך מרכזי בהצלחתו של כל ארגון, גדול כקטן, ולמעשה גם משק בית מהווה ארגון לכל דבר כך שכדאי גם בו להשקיע מעט מחשבה, תשומת לב וזמן הן בתכנון תקציבי והן בניהול השוטף שלו.

באופן טבעי מדובר במיומנות מורכבת מעט, אם כי עם ההדרכה הנכונה ניתן לבצע אותה באופן מיטבי, ובפרט תוכלו להיעזר בעצות של מנכ"ל סונול ניר גלילי.

בקרה שוטפתחלק בלתי נפרד מניהול התקציב

במקרים רבים משקיעים ארגונים משאבים רבים בתכנון התקציב ובניית מסגרת נכונה שתבטיח פעילות אופטימלית של הארגון, אולם לא משקיעים את אותה תשומת לב בבקרה שוטפת. התוצאה – פיקוח לא יעיל על הוצאה לפועל של התקציב שתוכנן בקפידה ואי מיצוי יתרונותיו.

לפיכך ממליץ ניר גלילי, שכמנכ"ל סונול אמון על גיבוש תהליכי בקרה רחבי היקף ומעמיקים גם יחד, על מתן תשומת לב רבה גם לבקרה על התקציב, ובפרט לא לשכוח שנדרשים כישורים שונים לצורך תכנון מיטבי של תקציב ולצורך בקרה מדוקדקת (החלק הראשון מחייב למשל ראיה לטווח ארוך ואפילו חזון במידה בלתי מבוטלת, בעוד החלק השני דורש יכולת ירידה לפרטים וקפדנות רבה).

לא להתבונן על שורת הרווח בלבד

המלצה נוספת של ניר גלילי בהקשר של ניהול תקציב בארגון עשויה להישמע מעט מפתיעה ברגע הראשון, אולם כיום יותר ויותר אנשי עסקים כבר מבינים כי לא נכון להסתכל על שורת הרווח בלבד, וכך גם כשמתכננים מסגרת תקציב כדאי להקצות משאבים לטובת פעילויות שאולי לא תורמות לשורת הרווח של הארגון אבל הן כן תורמות לסביבה.

במקרה של סונול, החליטו גלילי ואיתו חבריו לצמרת חברת הדלק המובילה להפוך את החברה לידידותית יותר לסביבה ובין השאר לפעול לצמצום דליפות הדלק מהתחנות אל הקרקע ולהפיכת הדלק לפחות מזהם.

למה ניר גלילי ממליץ להשאיר רזרבה?

כל תקציב מעצם הווייתו מבוסס על תחזית – תחזית לגבי היקף ההכנסות בשנת התקציב שאותו בונים ותחזית לגבי ההוצאות שתידרשנה לצורך התפעול השוטף של הארגון במהלך השנה.

תחזית, חשוב לזכור, היא לא עובדה. גם כשהיא מדויקת ומבוססת על נתונים עדכניים והערכות של מיטב אנשי המקצוע, עדיין ייתכנו הבדלים בין המצב בפועל לבין התוכניות על הנייר. צניחה מסוימת בהכנסות עקב אירועים בלתי מתוכננים (למשל מיתון שמפתיע במידת חומרתו, מצב בטחוני בעייתי וכו'), ובאותה מידה עלולות ההוצאות לתפוח מעבר למתוכנן – למשל בשל תקלה במכונה שמחייבת את החלפתה, זינוק פתאומי בעלות חומרי גלם ועוד.

על מנת שהארגון לא יישאר ללא משאבים כספיים וייאלץ לגייס הון יקר ממליץ ניר גלילי לכלול בכל תקציב גם רזרבה. היקף הרזרבה תלוי במאפייני הפעילות של הארגון הספציפי ובמידת שנאת אי הוודאות של קברניטיו.

אודות מנהל

בדוק גם

מסחר עצמאי - כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך

מסחר עצמאי

מסחר עצמאי – כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך שוק ההון, מניות, מט"ח וגם בורסה "עושים" ...