דף הבית / פיננסי / ניהול תזרים מזומנים
ניהול תזרים מזומנים

ניהול תזרים מזומנים

כסף מזומן הוא משאב חיוני עבור עצמאיים, בעלי עסקים וגם אנשים פרטיים. התנהלות נכונה בהיבט הכלכלי יכולה להביא לחיסכון כספי משמעותי ולשפר את איכות החיים. מעבר לכך, יש משמעות גדולה לעמידה בהתחייבויות שניתנו מראש. רק כך ניתן להוכיח אחריות תקציבית ולנהל את התזרים על פי פערי ההכנסות וההוצאות. הדגש העיקרי בניהול מן הסוג הזה הוא כמובן במגזר העסקי. התזרים הוא עבור בעלי העסקים החמצן המאפשר את קיומו של העסק בטווח הקצר והארוך. ללא ניהול נכון של התזרים והתגברות על מלכודות עלולות להיווצר בעיות בלתי הפיכות, שגורמות נזק למוניטין של בעל העסק ולאחר מכן גם להקצאה הפיסקאלית שהוא מקבל מהבנק או מחברות מימון חוץ בנקאיות.

יש כמה טיפים בסיסיים שיכולים לעזור לכל עצמאי או בעל עסק מתחיל. הטיפ החשוב ביותר הוא להימנע מניהול משותף של החשבון העסקי והחשבון המשפחתי. ניהול כזה מקשה על שמירת מסגרת התקציב ועל הגדרת יעדים ריאליים. הפרדה בין חשבונות הבנק תאפשר לכם לדעת האם העסק מרוויח, כמה כסף ניתן להעביר ממנו לחשבון הפרטי והמשפחתי והאם יש צורך בהתאמות ושינויים.

איך מנהלים את התזרים מבלי להיקלע למלכודות?

התחילו בניהול בסיסי של תזרים מזומנים והכינו רשימה של הוצאות קבועות. הוצאות אלו צריכות להתמקד רק בעסק, כמו לדוגמא חשבונות שכר דירה וארנונה, מיסים, הוצאות רכב, משכורות עובדים וכדומה. לאחר מכן הכינו את רשימת ההכנסות הצפויות להתקבל על בסיס הסכמי עבודה. את הרשימות השונות תצטרכו לסדר לפי חודשים, כדי לרשום ליד כל עמודה את ההוצאות בפועל. מעקב אחר הרשימה מדי חודש יאפשר לכם לעדכן שינויים ולנהל טוב יותר את התזרים.

מומלץ להשתמש בתוכנה המתריעה בזמן אמת על פרעונם של שיקים דחויים שהתקבלו מלקוחות. תוכנה כזו יכולה להפיק עבורכם חשבונית מס, לעזור לכך לשמור על תזרים מזומנים קיים ולהימנע מנטילת הלוואות כדי לא לפרוץ את מסגרת התקציב. בנוסף, אם העסק שלכם מפעיל קופה רושמת ומוציא חשבוניות ידניות תצטרכו לוודא שלא דיווחתם פעמיים על אותה הכנסה.

איך בעלי חברות בע"מ מצליחים לנהל הוצאות והכנסות?

ניהול תזרים מזומנים בקרב בעלי חברות בע"מ הוא לא פחות מורכב מזה שאיתו מתמודדים עסקים קטנים. ראשית, הם צריכים לדאוג להעביר לרואה חשבון את כל דפי הבנק של כל חודש שחולף ולוודא רציפות. שנית, עליהם להעביר גם את דפי ההפקדות שביצעו באופן עצמאי ולהעביר במקביל את העתקי השקים בצמוד לחשבונית המס ששולמה. שלישית, עליהם לעדכן את רואה החשבון ברכישות בכרטיסי האשראי ולרכז תשלומים שלא הגיעו מקופת החברה על גבי דף מלווה.

לסיכום, סנכרון בין גורמים שונים, הוצאות והכנסות הוא הדרך היחידה לנהל את תזרים המזומנים. ניהול מוצלח הוא חלק מהפעלת עסק ויש לו משמעות כלכלית אדירה.

אודות מנהל

בדוק גם

מסחר עצמאי - כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך

מסחר עצמאי

מסחר עצמאי – כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך שוק ההון, מניות, מט"ח וגם בורסה "עושים" ...